Ouderbetrokkenheid kan vele vormen aannemen:

• De juf of meester even vragen hoe het er op school aan toe gaat.
  • Problemen signaleren.
  • Naar het oudercontact gaan.
  • Leesmoeder of vertelvader zijn.

Oudercomité

Dagelijks vertoeven er vele leerlingen tussen 2,5 en 12 jaar in onze school. Dat brengt ook de nodige zorgen, vragen, problemen en dergelijke met zich mee. De directeur en schoolteam werken zich dagelijks uit de naad om alles in goede banen te leiden.

Het doel van het oudercomité is bruggen bouwen tussen het schoolteam enerzijds en ouders anderzijds. Wij streven ook naar het vergroten van de betrokkenheid van de ouders bij de school.

Het oudercomité heeft 3 functies.

1. Praktische steun aan het schoolleven

Het oudercomité bedenkt en organiseert tal van activiteiten voor of met de kinderen en hun ouders. Ook helpt het comité bij activiteiten die de school organiseert. Zoals bijvoorbeeld de herfstwandeling, het grootouderfeest, enz...

2. Financiële steun

Door het organiseren van eigen activiteiten probeert het oudercomité ook wat centen in het laatje te brengen. Dit budget kan de school na overleg besteden aan zaken die alle kinderen ten goede komen. Het oudercomité springt dus bij waar nodig.

3. Forum voor inspraak en participatie

De leden van het oudercomité zijn ook een aanspreekpunt voor ouders. Ouders kunnen bij hen terecht voor vragen rond de schoolwerking. Bovendien werkt het oudercomité op de vergaderingen als spreekbuis naar het schoolteam.

Het oudercomité organiseert regelmatig activiteiten waar de ouders elkaar kunnen ontmoeten. Op deze activiteiten kunnen ze elkaar beter leren kennen, maar ook hebben ze de gelegenheid de leerkrachten anders te leren kennen.

Meester en leerlingen in stedelijke basisschool Prins Boudewijn

De Helpende handen

De Helpende Handen zijn mensen die wij ongelooflijk dankbaar zijn. We hebben hen regelmatig hard nodig. Dit zijn ouders van kinderen die op onze school zitten. Zij helpen wel graag actief mee aan de activiteiten, maar nemen liever niet deel aan de vergaderingen.
Wij zijn altijd op zoek naar extra helpende handen. Mogen we op je rekenen? Geef gerust je naam door aan onze aanspreekpunten.

Schoolraad

Elke scholengemeenschap van het Stedelijk Onderwijs heeft een schoolraad. Dit is een officiële vergadering van ouders, leerkrachten en mensen uit de omgeving die zich betrokken voelen bij de werking van de scholen. In het Secundair Onderwijs zetelen ook leerlingen in deze raad.

De bedoeling is dat de schoolraad informatie krijgt over de leef- en leeromstandigheden op school. Het vraagt zich af wie beslissingen neemt en waarom. De schoolraad buigt zich ook over de vraag van wat er allemaal op school gebeurt en wat daar de gevolgen van zijn voor kinderen, ouders, schoolteams en directies. De schoolraad bespreekt dit allemaal tijdens vergaderingen. Daarna geeft het advies of doet het voorstellen aan het schoolbestuur.

Ouders, leerkrachten en leerlingen bespreken in de schoolraad verschillende thema’s die belangrijk zijn voor de scholen. Zij geven ook advies over vastgelegde thema’s. Zo adviseren ze over het profiel van de directeur, het organiseren van de nascholing. Ze buigen zich ook over projecten die de school wil doen, zoals milieuprojecten of sport op school. Elke schoolraad komt een aantal keer per jaar samen om deze thema's te bespreken.

Elke schoolraad heeft ook rechten en plichten. Het heeft recht op informatie, inzage van documenten en het recht om gehoord te worden. Verder hebben de leden een informatie- en communicatieplicht tegenover het personeel, de ouders en de leerlingen.

Wil je graag meer informatie over de werking van de schoolraad? Neem dan een kijkje op de website van KOOGO.

Leerling in de klas in stedelijke basisschool Prins Boudewijn